top of page

Kdo postavil fabriku, kdo zavřel továrny v roce 2024

Rok 2024 byl v automobilovém průmyslu obdobím intenzivních investic do nových výrobň, ale také obdobím racionalizace a uzavírání zastaralých provozů. Tyto změny byly poháněny elektrifikací, geopolitickými faktory a tlaky na efektivitu výroby.


Nově postavené továrny


1. Tesla Gigafactory v Mexiku

Tesla zahájila provoz vé gigafactory v mexickém Monterrey, která se specializuje na výrobu elektromobilů pro severoamerický trh. Tato továrna se stala jednou z nejmodernějších na světě, využívající plně automatizované linky a udržitelné zdroje energie.


2. Volkswagen Gigafactory v Polsku

Volkswagen Group otevřela novou továrnu na baterie v polské Vratislavi. Tento projekt je součástí strategie automobilky na podporu elektrifikace v Evropě a posílení lokální výroby baterií. Fabrika je schopna vyrábět baterie pro až 500 000 elektromobilů ročně.


3. BYD továrna v Thajsku

Čínská automobilka BYD otevřela svůj první výrobní závod v jihovýchodní Asii, konkrétně v Thajsku. Tato továrna se zaměřuje na výrobu elektromobilů pro regionální trh a je strategickým krokem k expanzi značky na globální úroveň.


4. Hyundai v USA

Hyundai Motors otevřel svou továrnu na elektromobily v Georgii, USA. Továrna je součástí plánu na zvýšení produkce EV pro severoamerický trh, který zažívá masivní růst poptávky.


Uzavřené továrny


1. Ford v Evropě

Ford oznámil uzavření své továrny v Saarlouis, Německo, v rámci restrukturalizace a zaměření na elektromobily. Důvodem byla vysoká cena výroby v Evropě a přesun investic do novějších technologií.


2. Stellantis v Jižní Americe

Stellantis zavřel svůj závod v Argentině, kde se vyráběly vozy s klasickými spalovacími motory. Společnost přesunula zdroje do elektrifikačních projektů v jiných regionech.


3. Honda v Japonsku

Honda ukončila provoz v jednou ze svých tradičních továren na výrobu spalovacích motorů v Japonsku. Tento krok je součástí přechodu na výrobu elektromobilů a hybridních vozidel.


Dopady na regiony a průmysl

Uzavírání starších továren způsobilo ztrátu tisíc pracovních míst, zatímco nově otevřené závody přinesly příležitosti v oblasti vysoce kvalifikovaných pozic. Elektromobilita je hlavním tahounem těchto změn, které zdůrazňují rostoucí potřebu specializace v technologiích a automatizaci.



Rok 2024 ukázal, jak důležitá je adaptace na technologické a ekologické trendy. Automobilky investují do moderních provozů zaměřených na elektromobilitu, zatímco uzavírají neefektivní továrny vyrábějící spalovací vozy. Tento proces reflektuje nejen technologickou revoluci, ale i změnu priorit celého průmyslu.

コメント


bottom of page